Pages

Thursday, December 29, 2011

Kedai Rakyat 1 Malaysia di Kedah...










Kalau dulu..,kedai ni bnyk dibuka kt area2 KL..skrg ni kt tmpt2 lain pn dh dibuka dh...kt sini aku nk bgtaw bahawa kedai ni ada buka cawangan di Padang Sera, Kodiang, Kedah..



dekat je ngn perlis kn..?? lgpun kedai ni baru je dibuka..



barang2 mmg murah pn..aku sempat snap sikit gambar...
sunquick quick...hahaha


murah sikit kn..?

tak bnyk beza pn..huhuhu

murah bnyk kn..??

saiz lebih besar harga lebih murah...hahaha


aku sempat beli yg ni..huhuhu

tu dia kedai rakyat 1 Malaysia...!!!
1 Malaysia...:)

kedai rakyat

ni harganya...:)


ni je yg aku beli..hehehe

 walaupun harga barang2 kt kedai rakyat ni murah..tapi kualitinya xtaw lg mcm mna...huhuhu...harap2 ok la...

minggu depan dh nk final exam dh ni...x start study lg ni...huhuhu...wish me luck...(^_^)...

Thursday, September 8, 2011

Hadiah Hari Lahirku

Amacam cuti panjang..??
Cuti sudah habis bro...hahahaha....sekejap je 4 bulan cuti dh nak habis...aduyai.....huhuhu

Alhamdulillah...selesai juga ibadah puasa tahun ni...dan raya tahun ni antara raya yg menarik dalam hidup aku walaupun secara sederhana..
Bulan ni dah bulan september..bulan yg senantiasa ditunggu-tunggu oleh aku sepanjang tahun..hehehe..pada bulan ini aku dilahirkan..yakni pada 27hb september 1990 bersamaan 7 Rabiulawal 1411..
Sepanjang hidup aku selama 20 tahun ni..x pernah aku ada impian nak hadiah befday..walaupun ada gak dapat hadiah...tiba2 tahun ni teringin la plak..hehehe
Kalaulah aku kt rumah 27hb ni..mesti mak aku buat kek befday...tapi mengenangkan terpaksa menempuh kehidupan sebagai seorang pelajar di perantauan..aku redha..huh..:)
Hadiah yg aku teringin tu aku tak tau nama dia..tapi ada gambar..hehehe..

ni la hadiah tu...apa nama ek?
tgk..happy je dapat hadiah ni..:)



plbagai plihan..aku nk yg ada music..hehehe

Pertama kali aku tgk real2 bendalah ni kt bilik mmber aku..sebelum tu tgk dlm cerita je..yg gambar kt atas ni aku snap dari drama My Girl..sekali lagi aku tgk dalam LBS..Kasyah dapat benda ni dari Kate kalau tak silap la..
Hahahaha..impian je pn..tak mungkin lah akan dapat..kalau dapat..Alhamdulillah..tu pn kalau hidup lagi la..tapi andai tiada lagi aku..cukuplah sekadar Surah Yassin dan Al-Fatihah sebagai hadiah...:)

Surah Al-Fatihah..

















Sekian sahaja repekan dikala tension...(^_^)

Friday, August 19, 2011

Wanita & Pohon Semalu

Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan. Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah.
Rasulullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut. Rasulullah menyambung kata-katanya lagi. Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek.


3316610728_9b78176299
Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).


Kedua, pohon semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.

Ketiga, pohon semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.

Dan akhir sekali, pohon semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.

Ambillah pengajaran dari pohon semalu walaupun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil. Sungguhpun kita tidak nampak akan kepentingan si pohon semalu, akan tetapi tersiratnya sungguh kuat dan kukuh utk kita jadikan pengajaran...Jangan kita memandang sesuatu perkara dengan bermacam kelemahan, akan tetapi berfikir akan kenapa ciptaannya....dan mengambil pelajaran darinya…

Tuesday, August 16, 2011

Kisah Pengemis Yahudi Buta & Nabi Muhammad


Alkisah, hiduplah di sudut pasar Madinah Al-Munawarah seorang pengemis Yahudi buta hari demi ia lalui dengan selalu berkata "Wahai saudaraku jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya".


Setiap pagi Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawa makanan, dan tanpa berkata sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapi makanan yang dibawanya kepada pengemis itu walaupun pengemis itu selalu berpesan agar tidak mendekati orang yang bernama Muhammad. Rasulullah SAW melakukannya hingga menjelang Beliau SAW wafat. Setelah kewafatan Rasulullah tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu.

Suatu hari Abu Bakar r.a berkunjung ke rumah anaknya Aisyah r.ha. Beliau bertanya kepada anaknya, "anakku adakah sunnah kekasihku yang belum aku kerjakan", Aisyah r.ha menjawab pertanyaan ayahnya, "Wahai ayah engkau adalah seorang ahli sunnah hampir tidak ada satu sunnah pun yang belum ayah lakukan kecuali satu sunnah saja". "Apakah Itu?",tanya Abu Bakar r.a. Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke hujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang berada di sana", kata Aisyah r.ha.

Keesokan harinya Abu Bakar r.a. pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikannya kepada pengemis itu. Abu Bakar r.a mendatangi pengemis itu dan memberikan makanan itu kepadanya. Ketika Abu Bakar r.a. mulai menyuapinya, si pengemis marah sambil berteriak, "siapakah kamu ?". Abu Bakar r.a menjawab, "aku orang yang biasa". "Bukan !, engkau bukan orang yang biasa mendatangiku", jawab si pengemis buta itu. Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut dengan mulutnya setelah itu ia berikan pada ku dengan mulutnya sendiri", pengemis itu melanjutkan perkataannya.

Abu Bakar r.a. tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata kepada pengemis itu, aku memang bukan orang yang biasa datang pada mu, aku adalah salah seorang dari sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW. Setelah pengemis itu mendengar cerita Abu Bakar r.a. ia pun menangis dan kemudian berkata, benarkah demikian?,
selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, ia tidak pernah memarahiku sedikitpun, ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, ia begitu mulia.... Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat di hadapan Abu Bakar r.a.

Inilah kisah itu sahabat, dari kisah di atas kita boleh mengambil hikmah, bahawa setiap perbuatan yg kurang menyenangkan yg kita dapatkan dari orang lain bukan menjadi alasan bagi kita untuk memusuhi orang tersebut, Allah SWT berfirman, secara singkatnya begini, berdakwahlah ke jalan tuhanmu dengan hikmah dan nasihat yg baik dan lawanlah mereka yg tidak menyukaimu dengan cara yg baik pula.


Indahnya Akhlak Rasullullah S.A.W...sesungguhnya dirimu amat dirindui...(>_<) 


Tuesday, August 9, 2011

Jom tambahkan FOLLOWER!


Assalamualaikum dan salam sejahtera...di sini aku ingin mengajak rakan2 blogger sekalian untuk join 1 segmen ni untuk menambahkan bilangan follower..mudah je..just klik banner kt atas ni...ianya akan me-link-kan kepada penganjur...

Selamat menambah pengunjung...(^_^)

Thursday, August 4, 2011

5 jokes to cheer up your day.


Now, I'm going to tell you some jokes to make your day more cheerful. I hope!

(1) Three guys stranded on a desert island find a magic lantern containing a genie who grants them each one wish. The first guy wishes he was off the island and back home. The second guy wishes the same. The third guy said, "I'm lonely. I wish my friends were back here."

(2) A guy shows up late for work. The boss yells, "You should have been here at 8.30!". He replies, "Why? What happened at 8.30?!"

(3) I was on the subway, sitting on a newspaper and a guy comes over and asks, "Are you reading that?" I didn't know what to say. So, I said yes, I stood up, turned the page and sat down again.

(4) Two hunters are out in the woods when one of them collapses. He doesn't seem to be breathing and his eyes are glazed. The other guy takes out his phone and calls the emergency services. He gasps, "My friend is dead! What can i do?" The operator says, "Calm down, I can help. First, let's make sure he's dead." There is a silence, then a gunshot is heard. Back on the phone, the guys says, "OK, now what?"

(5) A woman gets on a bus with her baby. The bus driver says, "That's the ugliest baby I've ever seen. Ugh!" The woman goes to the rear of the bus and sits down, fuming. She says to a man next to her, "The driver insulted me!" The man says, "You go right up there and tell him off - go ahead, I'll hold your monkey for you."

p/s:hope your day will become more cheerful...(^_^)

Tuesday, August 2, 2011

Mimpi pelajar UIA berjumpa Nabi Muhammad S.A.W

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani…
Ya Allah..lancar jari ini menaipkan sebuah pengalaman yg amat berharga dr seorang insan yg dipilih Allah utk berjumpa Nabi Muhammad s.a.w. melalui mimpi hari Khamis, 16 Rejab 1427H bersamaan 10 0gos 2006.
Nama yg dipilih oleh ayah beliau adalah Syamimi yg bermaksud ‘kesayanganku’, jua gelaran Nabi pada puteri kesayangan Baginda, Fatimah. Ketika khilaf memilih nama itu, ayah beliau mengharapkan mudah2an suatu hari nanti anaknya akan menjadi salah seorang mutiara kesayangan Rasulullah s.a.w. Alhamdulillah, doanya makbul selepas 23 tahun kelahiran anak sulungnya daripada 8 adik-beradik.
Al-Quran 30 juzuk terpelihara kemas dalam hatinya. Beliau menghabiskan masa 3 tahun utk menghafal 30 juzuk Kalamullah ketika berada di negeri kelahirannya. Beliau hafal sendiri utk memenuhi harapan ibu ayah yang mengharapkan ada dalam kalangan anak mereka menjadi seorang hafiz atau hafizah. Sebagai anak sulung, beliau mengambil tanggungjawab ini utk menjadi contoh kpd adik2 yg lain. Setiap hari beliau hafal 2 mukasurat Al-Quran dan tasmi’ dgn ustaz di sebelah rumahnya. Sekarang beliau pelajar tahun 4 jurusan Undang-Undang Syariah di universiti ini.
Akak ni memang diuji dengan sakit yg tak tahu apa punca sejak lebih setahun yg lalu. Sakitnya rasa seperti ditikam-tikam dengan pisau di bahagian belakang tubuhnya, tambahan pula kaki yang sakit di bahagian lutut sejak 8 tahun lalu tidak pernah sembuh. Pernah satu ketika, selepas makan, beliau muntah bersama segumpal rambut dari kerongkongnya. Penderitaannya hanya Allah dan dia sendiri yang tahu. Sudah lama beliau tidak terdaya ke kelas kerana sakit itu membuatkan dia tidak dapat berdiri atau berjalan. Hilang selera makannya hingga badannya susut hampir 13 kg. Beliau hanya menggagahkan diri untuk pergi berwudhu’ 2 hingga 3 kali sehari. Wudhu’ itu dijaga sebaik mungkin untuk ibadah sepanjang hari.
Hari2 yang dilaluinya dipenuhi dgn membaca Al-Quran dan qiamullail sebagai pendinding daripada gangguan yg terus2an menyakiti diri. Diceritakan makhluk2 halus itu akan mengganggunya terutama pada waktu sebelum Subuh, Zuhur dan Maghrib. Beliau telah banyak berubat di merata tempat, berjumpa doktor2 pakar, malah ulama’ yg faqih dalam ilmu perubatan islam serta akhir sekali bertemu sorang lecturer di sini. Tapi beliau hanya mampu bertahan. Pesan ustaznya, setiap kali beliau sakit, banyakkan baca Surah Al-Baqarah.
Pagi Khamis itu, beliau berniat utk hadir kuliyah sebab sudah terlalu lama tidak mampu ke kelas. Beliau bangun kira2 jam 4.30 pagi utk solat. Berbekalkan sedikit kekuatan yg digagahkan, beliau ke bilik air utk berwudhu’ dgn memapah dinding dan segala apa yg mampu membantu beliau untuk berdiri. Habis berwudhu’, beliau jatuh tersungkur, rasa seperti ada yg menolak keras dari belakang. Tika itu beliau sudah tidak mampu berdiri, justeru beliau merangkak ke bilik. Sampai saja di bilik, beliau ketuk pintu dan rebah di depan bilik tersebut. Disebabkan sakit yg mungkin dah tak tertanggung, dengan spontan beliau niatkan, “Ya Allah, kiranya mati itu baik untukku, aku redha, tapi kiranya Engkau ingin aku terus hidup, aku ingin dengar kata-kata semangat drpd Rasulullah s.a.w. sendiri..”
Kemudian beliau pengsan. Sahabat2 sebilik mengangkat beliau ke dalam biliknya dan di baringkan di sana . Waktu itu, sahabat2nya telah pun ‘forward message’ pd rakan2 yg lain agar dibacakan surah Yasin kerana beliau nampak sudah nazak. Malah mereka telah sedia dgn nombor2 ahli keluarganya utk dihubungi kiranya ada apa2 berlaku dengan izin Allah. Kira2 jam 11 pagi itulah, ketika tertidur dgn tenang dalam waktu qoilullah, beliau bermimpi. Beliau sedang terbaring dalam keadaan memakai telekung dgn tangannya diqiam seperti dalam solat di suatu tempat asing yang sangat cantik. Beliau terbaring di sebelah mimbar dan kelihatan banyak tiang di sekitarnya.
Tiba-tiba datang seorang Hamba Allah dgn wajah yang bercahaya dari arah depan dan berdiri hampir sekali, kira2 2 meter dari beliau. Wajahnya SubhanAllah..indah sekali, tak dapat nak digambarkan. Beliau tertanya2, siapakah orang ini? cantik sekali kejadiannya dan hati beliau rasa sangat tenang dgn hanya melihat wajahnya. Dirasakan seluruh kesengsaraan yg ditanggung selama ini lenyap begitu sahaja. Kemudian, Hamba Allah itu mengatakan, “Assalamu’alaikum, ana Rasulullah..” Subhanallah..baginda Nabi rupanya! Nabi memakai jubah putih dan kain serban berwarna hijau di atas bahu baginda. Beliau nampak dgn jelas mata Baginda Nabi, janggut Baginda, rambut Baginda, kain serban di atas bahu Baginda dan tubuh Baginda. Kemudian Nabi katakan “Enti fil masjidi” (kamu sekarang berada di masjidku, Masjid Nabawi).. Allahuakbar!
Kemudian Baginda Nabi s.a.w. berkata: QalAllahuta’ ala; “InnaAllahama’ assobirin” (sesungguhnya Allah bersama orang2 yg sabar). Ketika mendengar suara Nabi mengalunkan Kalamullah, terasa bergema suara merdu Nabi di seluruh alam. Sememangnya Baginda sebaik-baik kejadian dan diciptakan dgn penuh kesempurnaan. Nabi katakan (dalam lughah arab, tp diterjemahkan di sini) ; “Ya Syamimi, dengan berkat kesabaran enti, dgn sakit yg enti tanggung selama ini, dan dgn berkat Al-Quran yg enti pelihara di dlm hati, maka Allah bukakan hijab utk enti nampak ana..” Ketika Nabi menyebut Ya Syamimi, terlintas di hatinya “Ya Allah..Baginda kenal ummatnya!”. Ya Rasulullah… Ketika itu, beliau dapat merasakan baiknya Allah, memberikan nikmat yg begitu besar buat dirinya.
Kemudian Nabi katakan lagi; “Sampaikan salamku buat sahabat2 seperjuangan Islam. InsyaAllah, kita semua akan berjumpa nanti..” Nabi s.a.w. kemudian melafazkan; “Ummati.. Ummati..Ummati…” dan beliau nampak jelas Nabi menangis saat itu. Beberapa titisan airmata Baginda yg suci mengalir utk ummat Baginda! Kemudian Baginda Nabi melangkah pergi. Beliau merintih, “Jangan pergi Ya Rasulullah..” tetapi Baginda tetap pergi. SubhanAllah, walaupun kita tak pernah bersua dgn Nabi yg mulia, Baginda kenal dan sentiasa ingat akan ummatnya. Beliau sendiri tidak pasti, apakah Baginda menangis kerana rindu kepada ummatnya, atau mungkin saja baginda sedih dgn ummat akhir zaman ini? wallahua’lam…
Sedar daripada tidur yg amat indah pengisiannya itu, beliau masih dikelilingi oleh rakan2 yg turut terdengar rintihan beliau dalam tidurnya “Jangan pergi Ya Rasullullah…” Beliau kemudian menceritakan kpd para sahabat tentang mimpinya sekaligus menyampaikan salam Rasulullah buat ummat Baginda. Semua yg mendengar menangis lantaran rindu pada Nabi. Rasa malu pada Nabi krn kita jarang2 ingat pada Baginda sedangkan kita amat terhutang budi padanya. Lebih2 lagi kita sedar bahawa hanya syafaat Bagindalah yg dikejar di akhirat kelak.
Ya Allah..ketika itu, tiada kata yg lebih tinggi drpd kalimah Alhamdulillah utk di rafa’kan pada Allah atas nikmat yg begitu besar yg Allah berikan pada dirinya. Rasa tak layak dirinya menerima anugerah dgn ujian yg hanya sedikit berbanding insan2 yg lebih berat diuji oleh Allah. Kiranya ada kalimah pujian yg lebih tinggi dr Hamdalah, pasti akan beliau sebutkan buat Allah Yang Maha Kaya. Semuanya terangkum dalam Rahmat-Nya yg melimpah ruah. Rasa sakit masih menular di tubuhnya. Cuma kali ini dia bertekad tidak akan menangis lagi utk kesakitan ini.
Usai solat Zuhur, rasa sakit yg ditanggung makin hebat. Tak pernah beliau merasakan sakit yg sebegitu rupa. Terasa panas seluruh badan dan seluruh tubuhnya rasa ditikam pada setiap penjuru. Kalau dulu, beliau akan menangis dalam menghadapi kesakitan, namun pada waktu itu beliau pujuk diri utk tidak menangis. “Apa sangatlah sakit yg aku tanggung ini berbanding nikmat yg Allah telah bagi utk melihat Baginda Nabi s.a.w..”
Kemudian beliau tidur. Beliau terus rasakan berada di tempat tinggi, tempat yg biasa hadir sepanjang beliau menerima gangguan. Beliau katakan “Ya Allah, apa lagi yg hendak Engkau berikan buat hambamu yg hina ni, rasa malu sangat dengan-Mu Ya Allah…” Kemudian dgn izin Allah, datang empat orang yg berpakaian serba hijau. Salah seorang daripadanya mengatakan; “Assalamu’alaikum Ya Syamimi..Rasulullah s.a.w. sampaikan salam buatmu. Kami utusan Rasululah..Nahnu khulafa’ ar-rasyidin. Ana Abu Bakr, ini Ummar Al-Khattab, Uthman bin ‘affan dan Ali..” Subhanallah..Saidina Abu Bakr memperkenal dirinya dan ketiga2 sahabat yg mulia. Beliau nampak sendiri, Saidina Abu Bakr yg amat lembut perwatakannya, Saidina Ummar dgn wajah tegasnya, Saidina Uthman yg cantik sekali dan Saidina ‘Ali yg agak kecil orangnya.
Para Sahabat mengatakan; “Kami diutuskan oleh baginda Nabi utk membantu enti..” Kemudian keempat2 mereka membacakan ayat 102 surah Al-Baqarah yg bermaksud:
“Dan mereka mengikuti apa yg dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman. Sulaiman itu tidak kafir tetapi syaitan-syaitan itulah yg kafir, mereka mengajarkan sihir pada manusia dan apa yg diturunkan pada 2 malaikat di negeri Babylon iaitu Harut dan Marut. Padahal keduanya tidak mengajarkan sesuatu kepada seseorang sebelum mengatakan ‘sesungguhnya kami hanyalah cubaan (bagimu) sebab itu janganlah kafir.’ Maka mereka mempelajari dari keduanya (malaikat itu) apa yang (dapat) memisahkan antara seorang (suami) dengan isterinya. Mereka tidak akan dapat mencelakakan seseorang dgn sihirnya kecuali dengan izin Allah. Mereka mempelajari sesuatu yang mencelakakan, dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan sungguh, mereka sudah tahu, barang siapa membeli (menggunakan sihir) itu, nescaya tidak akan mendapat keuntungan di akhirat. Dan sungguh, sangatlah buruk perbuatan mereka yang menjual dirinya dgn sihir, sekiranya mereka tahu..”
Selesai membaca ayat itu, para sahabat Nabi menghembus pada makhluk2 yang sedang mengganggu beliau dan mereka semua hancur terbakar. SubhanAllah..waktu itu terus terasa seolah2 tubuhnya yg sakit dahulu ditukarkan Allah s.w.t. dgn tubuh yg baru. Hilang segala kesakitan yg setahun lebih ditanggung beliau dgn sabar. Saidina Abu Bakr mengatakan; “Inilah ganjaran besar dari Allah buat orang-orang yang sabar..” Kemudian, para sahabat Nabi yg mulia pun pergi meninggalkannya.
Selesai mimpi indah yg kedua ini, beliau bangun dr tidur dan terus duduk. Rakan2 sebilik pelik, kenapa beliau dapat bangun dan duduk dgn mudah . Kemudian sahabat2nya itu menyuruh beliau bangun berdiri dan Alhamdulillah..dgn mudah beliau bangun berdiri dan berjalan di sekitar bilik. “Ya Allah, penyakit ana dah sembuh..” Semua sahabat yang ada di situ bergembira dan menangis. Kemudian beliau segera ke bilik air untuk berwudhu’. Dengan tubuh yang ‘baru’, beliau sujud syukur pada Allah s.w.t. “Ya Allah, kiranya di beri tempoh sujud 100 tahun pun belum dapat diriku menjadi hamba-Mu yg bersyukur atas nikmat yg telah Engkau berikan..”
Beliau berpesan pada kami; “Adik-adik, wajarlah para sahabat Nabi yang mulia sanggup mati demi mempertahankan Baginda. Akak yang diberi rezeki melihat Nabi tak sampai pun 5 minit dah rasa tak sanggup berpisah dengannya. Kalau boleh, nak duduk je di bilik untuk beribadah pada Allah dan mengenang wajah Nabi yg mulia. Tapi menyedari banyak lagi taklifan dan tanggungjawab kita atas muka bumi Allah ini, maka hidup mesti diteruskan. Sekarang ini hati akak tenang sangat..kalau boleh, nak je akak pinjamkan hati ni walau hanya sesaat agar adik2 dapat merasakan betapa beningnya hati ini. Tapi itu tak mungkin kan , mungkin ini bahagian akak, bahagian kalian? Hanya Pemiliknya Yang Maha Tahu. Akhir sekali akak ingin katakan, tak rugi kita bersabar…”
Keperibadiannya indah. Cerminan Al-Quran katanya ‘Aisyah ra. Dari semua aspek kehidupan, diperagakannya hanyalah kesyumulan. Allah mengajar manusia berkehidupan di muka bumi ini melalui baginda. Menuruti sunnahnya adalah pahala. Kasih sayangnya tiada bertepi, dari yang kecil hingga yang tua, dari hamba hingga ke bangsawan, dari dulu sampai sekarang, hingga ke akhirnya.. Dialah peribadi unggul sepanjang zaman. Mencintainya suatu kemuliaan…
Pernah suatu ketika Rasulullah berkumpul didalam satu majlis bersama para sahabat. Tiba-tiba bergenang air mata Baginda s.a.w. Para sahabat gelisah melihat sesuatu yang tidak mereka senangi di wajah Rasulullah saw. Bila ditanya oleh Saidina Abu Bakar ra, baginda mengatakan bahawa terlalu merindui ikhwannya.. Saidina Abu Bakar sekali lagi bertanya Rasulullah saw, “bukankah kami ini ikhwanmu?” Rasulullah menjawab, “Tidak, kamu semua adalah sahabatku.. ikhwanku adalah umatku yang belum pernah melihat aku tetapi mereka beriman dan sangat mencintaiku…Aku sangat rindu bertemu dengan mereka..”
Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya berselawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya (al-Ahzab:56)

Sungguh…berderaian air mataku mengalir..daku rindu akan dirimu..Ya Rasulullah!

Sumber dari SINI

p/s:Sesungguhnya,ana sangat bersyukur kerana dilahirkan didunia ini sbgai ummat nabi Muhammad S.A.W…banyakkan lah berselawat dan mendengar zikir..insyaAllah kita semua akan mendapat syafaatnya di Akhirat kelak..wallahu’alam..(^_^)

Friday, July 29, 2011

Lelaki VS Bola Sepak....!!!

1. Bukan semua lelaki minat bola sepak..
2. Bukan semua yg minat bola sepak tu adalah lelaki(ada gak girl yg minat bola)..

Assalamualaikum dan salam sejahtera kpd smua..kali ni aku nk sembang pasal bola(bola sepak)....
Kat atas ni adalah 2 statement yg aku buat tentang bola..sbb aku x minat sgt pn(x slh kn klau laki x mnat bola?)..mesti ada org ckp.."eh..,malu r laki x minat bola.." sng je aku jawab.."ada aku kisah...hahaha"


Semalam(28/7/2011) mesti ramai yg menyaksikan perlawanan kelayakan piala dunia 2014 antara Malaysia dgn Singapura..Aku pn tgk gak(sbb adik2 aku smua tgk)..Walaupun team Malaysia tewas.,tapi kekalahan itu bermaruah kerana semua pemain Malaysia adalah anak tempatan(xdak sorg pn pemain import)..bg aku x best sgt match smlm tu..yela..bnyk sgt lakonan berlaku kt atas pdg tu(refer to Singapura team)..tapi ada 2 part yg menarik..1st time safee sali score goal...2nd gambar kt bwah ni...hehehe...2 org skali lipat tu...tapi dua2 x kena pn...hahahaha..:D
awat yg kt tgh2 tu jdi mcm tu..?? hahaha
Ada sebab pasai pa aku x mnat bola ni..antaranya...para pemain yg main ni slalu main tipu..mksud aku.,ramai yg suka berpura-pura msa tgh main..buat2 sakit la..pastu team lawan yg tertekel x psal2 dpt kad..kalau dpt kad merah.,x psal2 kena buang pdg..x best la kn kalau dh 10 lwn 11..mcm match smlm r..wlaupn last2 minit dh pn..tapi tetap x best r klau dh main 10 org..apa2 pn pemain2 Malaysia dh berjuang habis2an..biasala tu..kalah menang tu kn adat permainan...(^_^)

p/s:Majulah Sukan Untuk Negara..hehehe

Thursday, July 28, 2011

Melepaskan Batuk Di Tangga..??

 
Ramai yg pernah mendengar peribahasa ini, 'seperti melepaskan batuk di tangga'. Peribahasa ini membawa maksud melakukan sesuatu perkara dengan tidak bersungguh2, sambil lewa dan sebagainya dan menjadikan kerja itu tidak sempurna. Itu yg aku pahamlah, mungkin ada maksud yg lain.
Sebelum ni aku paham melepaskan batuk tu adalah terbatuk2 kat tangga. Tapi pemahaman aku tu jauh meleset. Ada maksud yg lebih mendalam dari tu.Maksud yg sebenarnya bukan yg tu...
Yang sebenarnya..

'Batuk' berasal dari bahasa Jawa 'Batok' adalah tempurung kelapa (bukan tempurung kaca si pijal) yg digunakan untuk mencedok air untuk mencuci kaki sebelum naik ke rumah. Kebiasaannya, rumah kampung dulu2 ada tempayan kt luar rumah..
hah..mcm tu r 'Batuk' dilepaskan..








macam ni lah rupabentuk 'Batuk' tu...(^_^)





Oleh yang demikian, kenapa 'seperti melepaskan batuk di tangga' dimaksudkan melakukan kerja2 yg sambil lewa?Ada yg mengatakan kerana perbuatan seseorang yg tidak meletakkan semula batuk itu ke tempatnya dan hanya meletakkannya di tangga, telah menyumbang kepada peribahasa ini. Dan ada yg mengatakan perbuatan seseorang yang tergesa2 untuk naik ke rumah, mengambil batuk untuk membasuh kaki, tetapi kaki tak basah sebaliknya air membasahi tangga.


Begitulah kisahnya...



p/s:sebenarnya aku taw kisah ni dari En. Noh Johar seorang anggota SMART TEAM(skrg x lg kot) (^_^)

Friday, July 22, 2011

Mengapa Piring Astro Mengadap Kiblat??

Jelas, Kaabah bukan sekadar kiblat tetapi juga sebagai pusat tumpuan manusia dalam urusan dunia atau kehidupan. Contoh yang paling mudah sekali, tentu anda ada stesen televisyen berbayar iaitu Astro. Pastinya setiap Astro ada 'piring para bola' untuk menerima maklumat yang dipancarkan dari satelit. Untuk mendapatkan siaran yang jelas, piring itu akan dihalakan ke arah Kiblat atau Kaabah. Kalau tidak percaya cuba tengok balik piring Astro di bumbung anda menghadap ke mana???


KENAPA BEGITU? Mudah saja jawapannya Mekah adalah pusat bumi. Sama ada percaya atau tidak jawapannya mudah ditemui semasa kali pertama Neil Armstrong menjejakkan kaki ke bulan pada 20 Julai 1969. Di dalam satu temu bual di stesen TV Al Majid, Arab Saudi, Dr. Abd Al-Baset Al-Sayyed dari pusat Penyelidikan Kebangsaan Mesir mengulas, angkawasan pertama itu telah membuktikan, Mekah adalah pusat bumi.

Katanya ia telah dibuktikan secara saintifik semasa Neil Armstrong di dalam perjalanan ke bulan. Ketika itu dia berjaya mengesan satu radiasi yang dipancarkan dari bumi. Radiasi itu di dalam gelombang pendek. Situasi itu sesuatu yang pelik dan mereka cuba mencari jawapan dan membuat penelitian. Akhirnya mereka berjaya mengesan bahawa radiasi itu dipancarkan dari Mekah atau secara tepatnya dari Kaabah.

"Yang paling mengejutkan radiasi itu bersifat infiniti (tidak berpenghujung). Apabila Armstrong menjejakkan kaki ke bulan, radiasi itu masih boleh dikesan. Radiasi itu mempunyai sifat yang istimewa dan paling penting ia infiniti. Saya percaya inilah yang menghubungkan Kaabah di bumi dengan Kaabah di alam akhirat.

"Bayangkan anda berada di kutub utara dan saya berada di kutub selatan,di tengah-tengah adalah zon keseimbagan magnet atau zon magnetisme sifar dan itulah Mekah. Kalau hendak dibuktikan boleh. bawa kompas ke Kaabah dan anda dapati jarum kompas itu tidak akan bergerak. Ini bermakna Kaabah adalah zon magnetisme sifar. Tarikan untuk ke dua-dua medan adalah sama kuat...


Hal sedemikian katanya, turut memberi kesan pada kesihatan dan umur seseorang. Sebab itulah orang yang tinggal di Mekah lebih sihat dan panjang umur. Tekanan graviti yang tertumpu di kawasan itu memberi kesan pada peredaran darah dan pergerakan biologi kehidupan.

"Ini telah dibuktikan bahawa ia boleh memberi kesan pada hemoglobin untuk membawa darah yang mengandungi oksigen ke seluruh tusi badan. Bermakna bila anda berada di Mekah, keupayaan darah untuk membawa oksigen ke seluruh tisu badan secara semula jadi jauh lebih baik berbanding tempat lain di dunia ini," jelasnya

Pelbagai bukti saintifik dari kajian para saintis juga telah membuktikan bahawa Kaabah berada di "Centre of the earth". Jika anda berkesempatan ke Mekah Al-Mukaramah cuba bawa kompas ke arah Kaabah dan lihat jarum kompas tersebut tidak akan menunjuk mana-mana arah sama Barat, Timur, Selatan atau ke mana-mana arah kerana Kaabah sememangnya berada di pusat atau ditengah-tengah bumi. Neil Amstrong juga mengesahkan fakta ini.

Maha Kaya Allah, dengan hanya melakukan Tawaf kesihatan kita akan bertambah baik. Tidak hairanlah jika ramai yang mengetahui rahsia ini sentiasa merindui untuk ke Mekah... Bagi yang bukan Islam kaji-kajilah fakta ini dan anda pasti akan mendapat kebenaran-Nya. Marilah kita belajar ilmu dan mengkaji Islam yang amat indah ini...
 
p/s: tapi skrg ni astro kalau hujan masih tak boleh tgk gak..

Saturday, July 16, 2011

Penentuan Arah Kiblat

hari ni adalah 16 julai 2011 bersamaan 14 syaaban 1432H...pada hari ni telah berlaku satu peristiwa yang penting bagi umat islam seluruh dunia..iaitu Istiwa A'zam..mesti ramai yg tidak mengetahui akan peristiwa ni..peristiwa ni berlaku 2 kali dalam setahun...iaitu pada
Apakah itu peristiwa Istiwa A'zam..??
Istiwa A'zam adalah satu fenomena yg dikurniakan oleh Allah S.W.T kepada hambanya di mana pada 2 waktu tersebut kedudukan matahari berada betul-betul di atas Ka'abah...
Alhamdulillah, dengan ketentuan ALLAH ‘Azza wa Jalla ini, membolehkan ummat ISLAM di seluruh muka bumi sejak dahulu hingga hari kiamat memeriksa dan menyemak arah qiblat dengan mudah dan tepat. SubhanALLAH…


Apakah yg perlu dilakukan ketika itu..??
  • Pastikan jam menunjukkan waktu piawai yg betul.
  • Cari objek lurus yg keras seperti batang kayu
  • Pacakkan objek tersebut secara menegak (bersudut 90°) di atas permukaan yg rata.
  • Perhatikan bayang-bayang yg terhasil dari objek lurus yg dipacakkan tersebut.
  • Arah qiblat adalah arah yg bertentangan dengan jatuhnya bayang-bayang itu.
  • Tandakan arah qiblat.
Cukup mudah bukan..??

aku pn dh try buat tadi...inilah hasilnya...hehehehe..

cahaya matahari dtg dari depan...

besi kt tingkap rumah aku ni menjadi bahan ukuran

tgk tu..arah kiblat yg betul....ditandakan dgn selotep ECT...hehehe

kt rumah aku ni aku tak boleh la nk pacakkan kayu...dh la rumah sewa je..nanti marah lak tuan rumah ni..hehehe..
itulah arah kiblat aku dulu,kini dan selamanya...tanpa was-was lagi...(^_^)

malam ni adalah malam Nisfu Syaaban iaitu malam separuh daripada bulan Syaaban..marilah kita sama-sama memperbanyakkan ibadat dan memohon keampunan daripadaNya.. 
 

Blogroll

About